BIO ZUZANNA JANIN


Zuzanna Janin (1961 Warszawa, mieszka w Warszawie). Rzeźbiarka, autorka instalacji, wideo instalacji, fotografii i działań performatywnych. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1980-1987) oraz w ramach stypendium w ECAV - Ecole Cantonale d'Art du Valais, Sierre (new media -2004). Doktorat na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (2016). 
używane nazwiska artystyczne / used art.-names:
1990-1992 - Zuzanna Baranowska, od/from 1992 - Zuzanna Janin
galeria / gallery: lokal_30, Warszawa http://lokal30.pl/


Artystka brała udział m.in. w 3 Biennale w Istambule (1992), 9 Biennale w Sydney (1993), Sonsbeek’93 (1993), The Biennale w Liverpool (1999), FOKUS Łódź Biennale (2010), a także
w 54 Biennale Sztuki w Wenecji w prezentacji Rumunii (2011).
Jej prace prezentowane były na pokazach wideo i wystawach indywidualnych m.in. w:

Kunstverein Salzburg | Galeria Zachęta Warszawa | Centrum Sztuki Współczesnej Warszawa | Galeria Entropia, Wrocław | Galeria Foksal Warszawa | Galeria Starmach Kraków | Bunkier Sztuki Kraków | Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie | Arsenał Miejska Galeria Poznań | Temporary Gallery Cologne | Kunsthalle Wien | Królikarnia-Muzeum Narodowe Warszawa | Muzeum Narodowe Kraków | Galeria lokal_30 Warszawa | Gallery ASAB Bogota-Colombia | Galeria Labirynt Lublin | Galeria Miejska Gdańsk | MAM Museum of Modern Art Rio de Janeiro | MODEM Center for Modern Art, Debrecen | BWA Jelenia Góra | Fundacja Razem Pomoja Kraków
Artystka brała udział w wystawach zbiorowych i pokazach wideo w kraju i za granicą m.in. w:
 Third Eye Centre, Glasgow (1990), Ludwig Museum w Aachen (1991), Ludwig Museum Budapest (1993, 1999, 2014), Martin Gropius Bau Berlin (1994), Museum of Contemporary Art Chicago (1998), Kunsthalle Bern (1998), Tate Gallery Liverpool (1999), Galeria Zachęta Warszawa (1995, 2003, 2004, 2005, 2014), Moderna Musset Sztokholm (1999), Jeu de Paume Paris (2000), Hamburger Bahnhof Berlin (2000), Chicago Cultural Center Chicago (2001), Whitechapel London (2001), Bunkier Sztuki (1997, 2002), Centrum Sztuki Współczesnej Warszawa (2000, 2001, 2005, 2010), Nicosia Municipal Art Center, Pierides Museum of Contemporary Art, Cyprus (2004), Video Center Rio de Janeiro (2009), Galeria Entropia Wrocław (2013, 2015, 2018), Izrael Muzeum Jerozolima (2004), Hamburger Bahnhof Berlin (1999, 2005), Galeria Trietiakowska Moskwa (2007), Hoffmann Sammlung Berlin (2006-07, 2008-09, 2015-16), Kunstmuseum Bern (2006), Galeria Foksal Warszawa (1995, 2016, 2019), Casino Luxemburg Forum d’Art Contemporain Luxemburg (2009), Galeria lokal_30_warszawa-londyn (2009), National Museum Brasilia (2009), Royal Scottish Academy Edinburg (2009), Muzeum Sztuki Łódź (2010, 2011, 2013), Hajfa Museum of Art Hajfa (2009), MAK Vienna (2009), Arsenał Miejska Galeria Poznań (2008, 2014), Centre Pompidou Metz (2010), Medienturn w Graz (2010), Musée des Beaux-Arts de Calais (2010), MOCAK Kraków (2012), Galeria Sztuki BWA Olsztyn (2013), Królikarnia - Muzeum Narodowe Warszawa (2012, 2015), MOMENTUM Berlin (2012, 2016), Thessaloniki Center of Contemporary Art Thessaloniki (2013), Husby Konsthall Stockholm (2013), Muzeum Współczesne Wrocław (2013, 2015, 2018) Morsbroish Museum Leverkusen (2013), Muzeum Sztuki Nowoczesnej Warszawa (2014, 2018, 2019), Galeria Atlas Łódź (2015), SALM MODERN National Gallery Prague (2018-2019TOP Tokyo Photographic Museum Tokyo (2019), Tate Modern London (2019) ), Japanese Palace, Dresden (2019-2020) oraz w wielu innych galeriach w kraju i na świecie.
Od 2005 roku współpracuje z galerią lokal_30 w Warszawie
.

projekty w internecie / project in internet:
My Heroine for Today – Facebook
Z cyklu rzeźby domowe – Facebook

Z cyklu rzeżby domowe / From the Home Sculpture Serie – https://rzezbydomowe.blogspot.com/
stypendia, konkursy, nagrody:
 Stypendium: Kultura w sieci / Culture Online, MKiDN / Ministry of Culture and National Heritage, Warszawa 2020
Laureatka tytułu: wśród 50 Śmiałych Kobiet 2018 WO, Warszawa 2018
Główna Nagroda na Pokazie Galerii I Muzeów z Polski: THE BEST ARTIST, ArtVilnius. Wilno 2016

Wyróżnienie: Best Photo of the Year 2010, Artists Wanted New York (fotografia Majka 1975 & Majka 2010), Nowy Jork, 2010

Finalistka: Art in the City Prize w Brukseli (rzeźba HOME. Hommage a Robert Indiana, 2009), Brussels, 2009
Stypendium: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Promocja Twórczości, Warszawa 2009

Nagroda: Najlepsza Okładka Roku 2006 (projekt Polska Sztuka na Okładkach Serii Antropologicznej PIW, z L. Dańko), Warszawa 2006

Nagroda za najlepszą wystawę: Viennafair (pokaz Miasto, Miedzy architekturą a katastrofą - jako artystka i współkuratorka z A. Rayzacher), Wiedeń 2006
Stypendium artystyczno-naukowe: ProHelvetia, Szwajcaria / ECAV Sierre 2004

Finalistka: AdiPrize for Art, Israel Museum, (instalacja fotograficzna SYNAGOGA( Trnava), Jerozolima, 2003
Nominacje: do nagrody Paszporty Polityki, (wystawy indywidualne: w Galerii Foksal, CSW Warszawa, Zachęta Warszawa) Warszawa 1999, 2001, 2002

Stypendium artystyczne: KulturKontakt, Wiedeń, 1997

Stypendium artystyczne: KulturKontakt, Wiedeń, 1995

Stypendium artystyczne: Pollock-Krasner Foundation, Nowy Jork, 1992

Stypendium artystyczne: Fundacji Germination, Frankfurt 1991

Stypendium: Ministra Kultury i Sztuki dla młodych twórców, Warszawa 1991

Cały problem polega bowiem na tym - jak powiada Baudrillard - by na skraju nicości, nicość tę zmaterializować, na skraju pustki nakreślić jej filigran, na skraju niezróżnicowania zagrać zgodnie z sekretnymi jego regułami.


Janin tworzy rzeźby, instalacje wideo, fotograficzne i działania performatywne. Głównym motywem jej prac jest konceptualne podejście do wizualizacji procesów, zmian, porównań, ciągłości, tego co “pomiędzy”. Artystka transformuje odnalezione w pamięci fragmenty pamięci prywatnej akcentując głębokie przeżycie właśnie i uniwersalizuje je zderzając z pamięcią zbiorową i obrazami powszechnej historii, współczesnymi problemami społecznymi i politycznymi. Janin zajmuje się tematyką miejsca - przestrzenne instalacje Pokrowce (1990-2016), rzeźby SOLARIS (2006-2013), pamięci - projekt Moja pamięć (1990-2003-...), wideo Podróż do lęku (2013) i czasu - nakładane fotografie z serii Idź za mną, zmień mnie, już czas, video Pomiędzy (2006- 2008). Jest autorką obrazujących przemijanie „rysowanych w przestrzeni” rzeźb z drutu i waty cukrowej Słodka dziewczyna, Słodki chłopak (1997, 2001) oraz słynnej video instalacji WALKA (2001), w której walczy na ringu w sfingowanej walce z zawodowym bokserem (Przemysławem Saletą). 


Artystka jest twórczynią fikcyjnej telewizji o sztuce studio_telewiZyJne (2004-2013): prowadziła nieregularne Art_Talk_Show z ludźmi sztuki w galeriach. W 2009 roku stworzyła dźwiękową instalację ALL THAT MUSIC! (2008, symultaniczną instalację sześciu projekcji wideo o młodości, pasji i muzyce rokowej. 

W latach 2009-2012 zrealizowała - na podstawie kultowego serialu TVP dla młodzieży z lat 70 Szaleństwo Majki Skowron - projekt pierwszego art serialu found-footage wideo pt. Majka z Filmu (2008-2012), który pokazywany jest w galerii jako symultaniczna instalacja wielokanałowa. Projekt, którego bohaterką jest błąkająca się po kulturze i historii nastoletnia dziewczyna Majka, grana jako nastolatka przez samą Janin i jej następczynię odtwarzana przez córkę artystki Mel, utożsamiająca jednocześnie prywatną jak i kolektywną historię pokoleń od ‘68 do współczesności. Projekt ma wiele odsłon i elementów, m.in. epizod Revolution & Heroines (2012), pokazywany na Biennale w Wenecji w 2011, projekt Niebieska cześć projektu Katalog Entropii Sztuki, czy pełno-postaciowa rzeźba z cyklu Rzeźby Antropocenu: Pomnik Nastolatki. Portret potrójny (Majka, Melania, Zuzanna), (2019). 

W 2013 artystka stworzyła wideo Podróż do lęku poetycki nienarracyjny zapis podróży w głąb współczesnej Rosji drogą odnalezionego w archiwach zdjęcia osieroconych dzieci zesłańca z XIX w., (powstańca styczniowego Edwarda Czarneckiego, prywatnie pradziadka Zuzanny Janin), zderzając historię niewolniczej pracy w Rosji XIX w. ze współczesną Rosją.

W 2014 roku powstał tryptyk wideo Meeting Halfway Warszawa-Sofia. (47° 33’ N & 22° 19' E) (2014) wykonany we współpracy z bułgarskim artystą Kamenem Stoyanovem. Artyści spotkali się w punkcie wyznaczonym dokładnie w połowie dystansu z Warszawy do Sofii, na polu w Rumunii, gdzie zasiedli przy stoliku wykonanym z dwóch połówek – warszawskiej i sofijskiej – i próbowali się porozumieć rozmawiając w swoich ojczystych językach: Janin po polsku, a Stoyanov po bułgarsku.


W pracy Taniec dla Nelly i Marii (2015) widać postać artystki tańczącej w domu rodzinnym, w drewnianych sabotach podobnych do używanych przez więźniów a obozach koncentracyjnych - ta praca odwołuje się̨ do prywatnej historii, ocalenia matki i babki artystki z transportu do obozu w Oświęcimiu w 1944. 

Równolegle do pracy wideo Zuzanna Janin tworzy rzeźby i serie obiektów z nieoczywistych materiałów: ubrań i materiałów użytku codziennego Rzeźba Demokratyczna (2006). 

W serii Pasygrafia. SOLARIS (2008--2013), zderza materiały budowlane z bielizną, praca z tej serii została podarowana do kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie i będzie na ekspozycji, której otwarcie planowane jest w 2020. 

W pracy VOLVO 240, Transformed Into 4 Drones, (2014) i PIASKI PUSTYNI. VOLVO V70 Transformed into 6 Drones, 2015 – rodzinny bezpieczny samochód uległ transformacji w grupę dronów o zaskakujących kształtach. Siedmiu ojców (2014) to zbiór rzeźb, w których artystka odwołuje się do poszukiwań widocznych już w realizacjach Idź za mną, zmień mnie, już czas (1995-97) oraz w Pomiędzy (2005-2008) i Słodkich rzeźbach (1997-2001). Artystka rozbija stereotyp ojca reprezentującego autorytet, siłę, nieomylność oraz tradycyjne postrzeganie relacji pomiędzy córką a ojcem. Tę konserwatywną figurą Zuzanna Janin przeciwstawia obrazowi zwykłego człowieka, kroczącego przez życie z bagażem słabości i który niezależnie od swojej banalności lub wyjątkowości wchodzi w relacje z otoczeniem, pozostawiając ślad siebie wśród najbliższych mu osób. Artystka, poddając swoistej wiwisekcji wszystkie swoje relacje, w których pojawiła się społeczna, kulturowa lub rodzinna figura „ojca”, pisze listy do mężczyzn, którzy odgrywali w jej życiu tę rolę, rozbija figurę ojca na siedem małych figurek i umieszcza je na pniach, powstałych z pociętego pnia wielowiekowego dębu powalonego przez wichurę. Dekonstruuje tradycyjnie pojmowaną rodzinę i ojcostwo, przewartościowując je, a jednocześnie czyniąc z fragmentów swojej biografii ważną i uniwersalną wypowiedź o jednym z istotniejszych kryzysów współczesności.

W pracy Siedem Tańców (Doughters) 2016, artystka odwołuje się do społecznej roli tańca, jako narzędzia emancypacji i symbolu wolności. W 2015-2016 artystka wykonała szereg prac, których głównym tematem jest przemoc w cyber-przestrzeni Internetu, body-shaming, przemoc domowa i uzależnienia: SHAME (2016), (smoła i pierze), CYBERVIOLENCE (2016), (urządzenia komputerowe i telefoniczne), CHAIN (2016), (cięte butelki), Tryptryk Selfie. W łóźku z M. Śpiąca Niebieska, Czarna jak Ja, Czerwona ze wstydu (2016-2018) oraz POKOJE (Paryż, Berlin Białystok) / ROOMS (Paris, Berlin Białystok), (2018), na tle której wykonuje performance Historia pewnej zdrady (Pani B.).

Praca Dom przekształcony w bryły geometryczne / Home Transformed Into Geometric Solids (2017-2018) to seria rzeźb, w których artystka przekształca dom rodzinny w bryły geometryczne: kule, stożki, sześciany, kolumny wykonane z żywicy epoksydowej i zalanych w niej odpadów budowlanych z rodzinnego domu, gdzie miała swoją pierwszą pracownię. Zatopione fragmenty tworzą półprzezroczyste obiekty, wizualizują wspomnienia architektury, budowy i odbudowy domów po zniszczeniach wojennych oraz pamięci ich mieszkańców, ocaleńców II WŚ, historię pokoleń XX i XXI wieku na przecięciu pamięci powszechnej i prywatnej, w tym ocalenia babki i matki artystki z transportu do Auschwitz. 

Praca Z serii rzeźby domowe, którą artystka realizuje na platformach społecznościowych online, umieszczając fotografie codziennych elementów życia domowego i zjawisk wizualnych ‘schwytanych’ w swoim domu i pracowni, to internetowy projekt ‘wizualnego pamiętnika’, składający się z rejestrowanych konsekwentnie przez artystkę od 2012 ‘wizualnych chwil’ i rozwinięty w 2020 roku w serię rzeźb wykonanych z uprzednio fotografowanych elementów i niedużych konstrukcji także zalanych w żywicy epoksydowej (seria Rzeźby Antropocenu).  



Artystka także zajmuję się spuścizną po zmarłej matce artystce Marii Anto i powołała pierwszą międzynarodową Nagrodę Sztuki im Marii Anto i Elsy von Freytag-Loringhoven



ważniejsze katalogi indywidualne i książki / selected solo-catalogues, books:
Zuzanna Janin, Dom przekształcony w bryły geometryczne / Home Transformed Into Geometric Solids, teksty / texts: K. Krysiak, A. Grzemska, rozmowa / conversation M. Newman with Z. Janin, Galeria Foksal, Warszawa 2019

Zuzanna Janin, WALKA / FIGHT, lokal_30 Warszawa, red. Agnieszka Rayzacher, teksty / texts: S. Szabłowki, A. Rayzacher, O. Stanisławska, P. Olszewska, A. Rayzacher, wyd. lokal_30 FLS, FMS, Warszawa 2017
Zuzanna Janin, Biała Kruk / White She-Raven, Galeria Labirynt, Lublin, lokal_30 Warszawa, red. / ed. A. Rayzacher, teksty / texts: M. Ujma, A.Bryzgel, A. Rayzacher, wywiad / interview: M. Czyńska, książka / book, ,  Lublin 2016
Zuzanna Janin, Majka z filmu / Majka from the Movie, teksty / text M. Gisbourne,
K. Wielebska, Galeria Arsenał Poznań, Centrum Sztuki Łaźnia Gdańsk, Temporary Gallery Cologne 2010
Zuzanna Janin, Widziłam swoją śmierć / I’ve Seen My Death, teksty / texts:
R. Lewandowski, W. Kuczok, St. Szabłowski, Galeria Foksal, Galeria Entropia Wrocław, Hoffmann Sammlung Berlin, Galeria Foksal Warszawa 2003

Zuzanna Janin, FIGHT / ILoveYouToo, teksty / texts: St. Szabłowski, A. Wiedemann,
H. Sienkiewicz, Galeria Zachęta Warszawa, Galeria Kronika Bytom, Galeria Bunkier Sztuki Kraków 2001
Zuzanna Janin, Co za piekło, co za raj, c.d. CSW Warszawa, teksty / text: O. Tokarczuk; wywiad jednego pytania / interviews of one question: M. Goździewski, W. Krukowski, G. Schöllhammer, J. Mytkowska, A. Rottenberg, J. Suchan. A. Prasał, Ł. Gorczyca, T. Bond, S. Eiblmayr, U. Loock, P. Pakesch, Galeria Foksal Warszawa, CSW Warszawa 2000

ZUZANNA JANIN, Salzburg Kunstverein teksty / texts: S. Eiblmayr, E. van der Heeg, rozmowa / conversation: A. Szymczyk, Salzburg Kunstverein, Salzburg 1998

teksty autorskie w książkach i katalogach / text by author in books & catalogues:

Зузанна Янін. Право на істину. Позмоваліє Оксана Брюховецька 2015 / Zuzanna Janin. The Right to Joy. Interview Oksana Briukhovetska 2015 [w] Право на істину. Бесіда про мистецтво та фемінізм / The Right to Thruth. Conversation on Art and Feminism, red. O. Briukhovetska, L. Kulchynska, Kyiv / Kiew, 2019, s. 88-97
Zuzanna Janin Blisko czy o przemocy w sztuce , [w / in:] Wszyscy jesteśmy fotografami red. / ed. Katarzyna Sagatowska, książka / book, Warszawa 2019, s. 43-61
• ZUZANNA JANIN, Medium. Przepowiednia. Odtworzenia. Notatki z seansu spirytystycznego, który odbył się 1.11.1917 w Warszawie [w / in:] Hipotezy Awangardowe. Teksty i obrazy zebrane red / ed. Aneta Szyłak, książka / book, Muzeum Narodowe w Gdańsku NOMUS, Gdańsk 2017, s. 42-53
 Zuzanna Janin, Szaleństwo Majki Skowron wobec Majki z Filmu, czyli o pożytkach z found-footage [w / in:] Reuse, Remiks, Recycle. Ponowne wykorzystanie materiałów filmowych i audiowizualnych, red. / ed. M. Wojtowski, książka / book Zespól Badań i Edukacji, FINA, Warszawa 2017, s. 74-80.
•  Zuzanna Janin Widziałam swoją śmierć. Prezentacja i wielopoziomowa analiza działania artystycznego, [w / in:] Kolekcja fikcji. O mistyfikacji w sztuce, red. / ed. Małgorzata Wawrzak, książka / book, Wydawnictwo Naukowe, UMK w Toruniu, Toruń 2016, s. 237-247.

ważniejsze katalogi i publikacje grupowe (wybór) / group catalogues, publication (selection):

• Escape From The ‘Liberty’ Cinema, lokal_30 Warszawa, red / ed. A. Rayzacher, tekst / text: M. Ujma, A. Rayzacher, lokal_30, Warszawa 2017
• Hero Mother. Contemporary Art. By Postcomunist Women Rethinking Heroism, MOMENTUUM Berlin, teksty / texts: Dr R. Rits-Wolloch, D. Elliot, B. Pejić, MOMENTUUM,  Berlin 2016
• Sztuka w naszym wieku / Art In Our Age, Kolekcja Narodowej Galerii Zacheta i Fundacji ING / Collection of Zachęta National Gallery and Foundation ING, red / ed.. Magdalena Miecznicka, Warszawa 2016
• Ars Moriendi. Sztuka umierania, teksty. J. Bargielska, P.Chodań, J.Górowska, A.Grzeszykowska, M.Hueckel, Z.Janin, Z.Libera, H.Martin, A.Orlikowska, L.Pawela, P.Susid,  A.Wasilewski, M.Zawiła, J.Żmudziński, BWA Tarnów 2015
• The Water Hen / Kurka wodna. Kantor, Demarko & the Edinburg Festiwal with Legacy of Kantor in Scotland / Kantor, Demarco & Festiwal Edynburski z dziedzictwem Kantora w Szkocji, teksty / texts: E. McArtur, A. Watson, W. Sobków, A. Lockhard, R. Demarco, T. Kantor, C. Oliver, M. Billington, N. Zarzecka, D. Martin, the Royal Scottish Academy, Edinburg, 2015
• LOKAL_30, red / ed. A. Rayzacher, tekst / texts: S, Cichocki, K. Wielebska, Warszawa 2014
• Grodzka 5, red M. Ujma, teksty: K. Breguła, M. Kurdelska, P. Laufer, W. Parfianowicz, M. Ujma, Warsztaty Kultury w Lublinie, Lublin 2014
• Mowa Nienawiści, Wykluczam wykluczenie. Tekst: T. Śmiechowska, Żydowski Instytut Historyczny, Warszawa 2014
• Ich bin mein Auto, cat.: text: J. Bilstein, M. Winzen, D. Ebster, others, Staatliche Kunsthalle Baden-Baden; Baden-Baden, 2001
•  Na wolności/w końcu / in freiheit/endlich, cat,: text M. Winzen, D. Folga-Januszewska, D. Teuber, D. Monkiewicz, Staatliche Kunsthalle Baden-Baden; Baden-Baden, 2000
• Triennale Kleinplastik, cat.: text: S, Szabłowski, T. Deecke, Fellbach, 2001
• L’autre moitie de l’Europe, CD, Galerie Nationale du Jeu de Paume, Paris 2000
• Trace, 1st Liverpool Biennial, cat,; text Anthony Bond, Tate Gallery Loverpool, Liverpool, 1999
•  After The Wall, cat.: text I. Müller-Westermann, B. Peijç, D. Elliott, O. Tokarczuk, Moderna Museet, Stockholm, 1999
• Aspekte / Positionen, 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949-1999  / 50 Years of Art in Central Europe 1949-1999, cat.; text L.Hegyi, A. Rottenberg, others, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, Wien 1999
• Genius Loci, cat; text: B. Fibicher, Kunsthalle Bern, 1998.
• Art from Poland, book; text: A. Rottenberg, J. Jedlinski, P. Piotrowski, A. Turowski, K. Czerni, Galeria Zachęta, Warszawa, 1997.
• Sonsbeek`93, book; text: V. Smith, Arnhem, 1993.
• 9th Biennale Sydney, cat; text: A. Bond, Sydney, 1992.


książki (wybór) / books (selection)

A. Grzemska, Matki i córki. Relacje rodzinne i artystyczne w autobiografiach kobiet po 1989 roku, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Toruń 2020, Seria: Monografie FNP
Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej 2, teksty/texts: A. Szyłak, P. Bazylko, Fundacja bęc zmiana, Warszawa 2019
A. Wiśniewska, M. Krzyżanowska-Mierzewska, Olga córka Wilka, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2019
Efekt pasażu. Konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych, tekst/text: Roman Lewandowski, Akademia Sztuk Pięknych, Katowice 2018
DZIKA GRAFIKA. PÓŁ WIEKU ULICZNEJ DYWERSJI WIZUALNEJ W POLSCE 1967 – 2017, teksty / texts: M. Knorowski, P. Rypson, M. Rutkiewicz i T. Sikorski, Muzeum Narodowe, Warszawa 2016  
Literatura w kręgu sztuki (tekst / text: Grzegorz Pertek, I’ve Seen My Death Zuzanny Janin), red / ed.. Seweryn Wysłouch, Beata Przymuszała, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2015
R. Grzela, Obecność. Rozmowy, Drzewo Babel,  Warszawa, 2015
K. Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli, MSN, Warszawa 2014
• POLISH, Polish Contemporary Art, tekst/ text: Mark Gisbourne o Zuzannie Janin, red. / ed. M. Branicka, Hatje Cantz; Berlin 2011
M. Radkiewicz, Władczynie spojrzenia, Teorie Filmu a praktyka reżyserek i artystek, Kraków 2010
P. Bazylko, Krzysztof Masiewicz, Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej, Warszawa-Kraków 2008
A. Rottenberg, Przeciąg, Warszawa 2008
New Phenomena in Polish Art, red. / ed. Borkowski G., Branicka M., Mazur A., Centrum Sztuki Współczesnej Ujazdowski Castel, Warsaw 2007
• Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, tekst / text: A. Rayzacher o Zuzannie Janin, red. / ed. Borkowski G., Branicka M., Mazur A., CSW Zamek Ujazdowski Warszawa, 2007
• Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, tekst / text: A. Rayzacher o Zuzannie Janin, red. / ed. Borkowski G., Branicka M., Mazur A., CSW Warszawa, 2007
• Jean-Marc Huitorel, La Beaute du Geste. L’Art Contemporain et le Sport, Editions du Regard, Paris 2005
• P. Krajewski, Od Monumentu do marketu, sztuka wideo i przestrzeń publiczna, red/ ed. V. Kutlubasis-Krajewska, WRO Centrum Sztuki Mediów, Wrocław 2005
A. Jakubowska, Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2004
J. Sosnowska, Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880–1939, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2003
A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2000, Warszawa 2001


Wybrane kolekcje / Selected collections:
Hoffmann Sammlung Berlin; Staatliche Kunstsammlungen Dresden; La Fabrique Collection Gensollen Marseille;Zachęta Narodowa Galeria Sztuki Warszawa; Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski Warszawa; Israel Museum, Jerusalem; Foksal Gallery, Warszawa Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa; Muzeum Sztuki Łódz;
Muzeum Górnośląskie Bytom; Królikarnia / Muzeum Narodowe Warszawa; Muzeum Narodowe, Szczecin; Muzeum Narodowe Kraków; Kunsthalle Wien; La Gaia Collezione, Busca (Italy); Morsbroish Museum Leverkusen; The State Museum of Contemporary Art Thessaloniki; Znaki Czasu Białystok, Olsztyn, Katowice, Lublin; MAM Muzeu d’Arte Moderna Rio de Janeiro; NOMUS Muzeum Sztuki Nowoczesnej Gdańsk  • TOP Tokyo Photographic Museum Tokio inne kolekcje prywatne I publiczne w kraju i zagranicą